Archivering

archivering In de afgelopen 400 jaar is er een beperkte hoeveelheid documenten en afbeeldingen bewaard gebleven.
 Deze documenten en de afbeeldingen zijn het collectieve geheugen van onze gemeente.

Dit collectieve geheugen noemen we het archief. Wij hoeven niet alles in ons geheugen op te slaan.
 In tegenstelling tot het  normale geheugen, kunnen wij als kerkelijke gemeente kiezen wat we willen onthouden en  wat niet.  Soms omdat het elders al  onthouden wordt of omdat het niet relevant is.

Met dit laatste zijn we zeer terughoudend. Wat nu niet relevant lijkt kan later juist interessant blijken te zijn.

De archiefgroep maakt een selectie van alle beschikbare documenten op één van bovengenoemde gronden.
Dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad.

De documenten gaan uiteindelijk naar het Regionaal Streek Archief en komt ook ter beschikking voor studie, bijvoorbeeld voor stamboomonderzoek.
Sommige stukken zijn vertrouwelijk en mogen pas na jaren worden ingezien. Dus niet alles is gelijk voor iedereen beschikbaar.

Na selectie van wat bewaard moet worden, worden de documenten beschreven en gerubriceerd, zodat ze weer terug te vinden zijn.
Dit vindt plaats in overleg met het streekarchief.

Alle stukken tot begin jaren zeventig liggen al in het streekarchief, nu zijn we bezig om dit voor de documenten tot het moment van oprichten van de PKN (2004) te doen.
Op dit moment is Peter van Es met dit werk bezig en doet dit met veel plezier. Er wordt nog gezocht naar een tweede archivaris, dus is dit iets voor u, meld u zich dan aan.