Huwelijksinzegening

<hw ringen 2

Inzegening van een huwelijk is een belangrijke en feestelijke stap in het leven van bruidsparen.
    Naast de inzegening van een huwelijk tussen man en vrouw, kunnen ook burgerlijke huwelijken gesloten worden tussen
    mensen van dezelfde sekse.

In dit licht komt de vraag naar voren of in onze gemeente deze huwelijken ook kunnen worden ingezegend.

In de gemeente blijkt een grote diversiteit aan opvattingen en meningen over dit onderwerp.
Vanuit de Bijbel, vanuit (veranderingen in) maatschappelijke opvattingen, vanuit persoonlijke meningen zijn er argumenten voor en  tegen.
De kerkenraad hecht er aan rekening te houden met de diversiteit van gemeenteleden.

Op grond van voorgaande overwegingen wordt er voor gekozen dat andere levensverbintenissen dan het huwelijk tussen man en vrouw in onze gemeente niet worden ingezegend.

Tegelijkertijd is er de erkenning dat er ruimte moet zijn voor individuele afwegingen door mensen en zij op grond van die eigen afweging kunnen kiezen hun huwelijk in te laten zegenen.

We willen in voorkomende gevallen open staan voor het gesprek met gemeenteleden hierover en hen ook helpen in het vinden van een plek waar de kerkelijke inzegening van hun relatie wel kan plaatsvinden.

Een bruidspaar kan een verzoek tot inzegening indienen. Dit dient minimaal zes weken van tevoren ingediend te worden bij de kerkenraad.
Ter voorbereiding van de dienst vindt een gesprek plaats tussen de predikant ( Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ) en het as. bruidspaar.

De kosten die aan deze inzegening verbonden zijn, ziet u hieronder.

Huwelijkstarieven