ZWO commissie

De letters ZWO staan voor Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking.

Deze drie horen bij elkaar: vanuit de verkondiging van het evangelie naastenliefde betrachten en gerechtigheid doen.
De kerk is immers altijd aan het werk geweest met deze opdracht: gemeente van Jezus Christus zijn tot heil van de wereld.

ZWO is dus geen liefdadigheid, noch een hobby van de ZWO-commissie, maar de bijbelse opdracht aan de hele gemeente om Gods liefde voor alle mensen door te geven, in woord en daad.

Hiermee is ook de taak van de ZWO-commissie als werkgroep van onze diaconie samengevat als de gezamenlijke actie van onze gemeente, in naam en opdracht van haar Heer, voor het welzijn van alle mensen.

Als het doel van de gemeente is: er te zijn voor en met de wereld en het in de kerk gaat om het heil van mens en wereld, betekent dat ook dat de gemeente een missionaire taak heeft.
Het evangelie is niet alleen een boodschap voor de gemeente, maar ook voor daarbuiten (de wereld).
Met Pinksteren hebben wij de Geest ontvangen om in woord en daad getuigen te zijn van Jezus Christus, dichtbij in onze eigen leefomgeving en veraf, ook buiten onze landsgrenzen.

De ZWO-commissie kiest en steunt steeds een project. Dit wordt onder de aandacht gebracht door middel van gemeenteavonden (eventueel met spreker), alsook door speciale diensten, zoals b.v. zendingszondagen.
Er worden per jaar diverse collecten voor de zending gehouden, te weten: zendingsbussenzondag, voorjaars-, Pinkster- en najaarszendingscollecte.
De ZWO-commissie valt onder de verantwoordelijkheid van de diaconie en doet hiervan regelmatig verslag.
De diaconie voert jaarlijks kascontrole uit.

Publicaties
Het is de taak van de ZWO-commissie om dit werk van zending en evangelisatie het hele jaar door onder de aandacht van de gemeente te brengen.
Zij informeert zich goed over kerken in de derde wereld en hun manier van kerk zijn.
Zij denkt ook na over de wisselwerking tussen daar en hier. Er zijn regelmatig publicaties in het kerkblad.
Het is onze taak als gemeente na te denken over hoe we in onze tijd het evangelie kunnen vertolken en deze boodschap in woord en daad kunnen uitdragen.

Contactpersoon: F. de Grunt, Tibeertlaan 10, 4731 AJ  Oudenbosch. Tel. 0165-321948 - e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Markt 54H, 4701 PH Roosendaal, tel. : 0165-559434

Wereldwinkel Zevenbergen
Zuidhaven 89a, 4761 CT  Zevenbergen, tel. 0168-329200

Informatie en activiteiten ZWO-commissie.

De ZWO-commissie wil binnen de gemeente Oudenbosch de gemeenteleden zo goed mogelijk informeren over en betrekken bij het werk van zending en  werelddiaconaat. Dit gebeurt in Oudenbosch aan de hand van de volgende activiteiten:

• Aandacht schenken aan de jaarlijkse Kerkinactie campagne in de 40-dagentijd.
  • Verzorgen van de zendingscollectes met Pinksteren, tijdens de voorjaars-, zomer- en najaarszendingsweek.
  • Inzamelen van postzegels en oude ansichtkaarten; maar ook mobiele telefoons en lege inktcartridges zijn welkom. Het geld dat hiervoor landelijk wordt ontvangen (ongeveer € 25.000,00 per jaar), wordt gebruikt voor de projecten van Kerk in Actie. Er staan dozen klaar in de Pastorije.
  • Deelname aan de sponsorfietstocht “Lopend vuurtje” op de zaterdag vóór Pinksteren.
  • Samen met de gemeente van Oud Gastel & Kruisland het steunen van een project in de ontwikkelingslanden, momenteel de Stichting Afriana in Malawi en het Kerk in Actie project : 'Brabant voor Moldavië'.

Van deze wisselende activiteiten wordt u steeds op de hoogte gehouden via informatie in de Kerkklok en op de website.
Om een indruk te krijgen van wat stichting Afriana doet, kunt u op de onderstaande links klikken.

Dienstenveiling t.b.v. Moldavië.

De dienstenveiling van 13 maart is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Zie de informatie hierover in het bericht over de tijdelijke sluiting van gebouwen.
Over het project Moldavië kunt u hier meer informatie vinden.
Nog meer informatie kunt u hier vinden.

Een tweede leven voor uw oude mobieltje, toner of cartridge.

Kerk in Actie gelooft in delen. Met elkaar in actie voor de naaste, dichtbij en ver weg, geen mens uitgezonderd.
Ook u kunt in actie komen door simpelweg uw oude mobieltje, lege inktcartridge of toner, ansicht- en geboortekaarten, postzegels en oud geld in te leveren in de kerk. In onze beide kerken staat een doos voor kaarten en postzegels en sinds kort ook een grote box voor mobiele telefoons en cartridges en toner, in Oudenbosch in "De Pastorije".

Voor kaarten en postzegels geldt de volgende instructie van Kerk in Actie:

Knip postzegels ruim van de envelop. Knip geen postzegels van ansichtkaarten.
Lever alleen ansichtkaarten in, geen dubbele kaarten. Een ansichtkaart is een enkele kaart, met aan de ene kant een afbeelding en aan de andere kant ruimte voor adres en postzegel. Dubbele kaarten hebben geen verkoopwaarde en belanden bij het oud papier.

• Ook welkom zijn geboortekaartjes, zelfgemaakte kaarten en kaarten van Anton Pieck, Voor het kind en Stichting Kinderpostzegels in alle maten en vormen.
    Jaarlijks levert het inzamelen van al deze zaken nog steeds het mooie bedrag op van € 25.000,-.

Zeker de moeite waard, omdat met dit geld de partners van Kerk in Actie geholpen kunnen worden.
Wij bevelen het meedoen aan deze inzameling dan ook van harte bij u aan.

De ZWO commissies.